انیمیشن سه بعدی – سلطان پویانمایی

سلطانِ پویانمایی در دنیای امروز؛ انیمیشن سه بعدی…

در نوشته‎ی قبل توضیح کوتاهی از دنیای انیمیشن دادیم و حالا می‎خوایم در مورد سلطانِ این دنیا حرف بزنیم. درستِ، انیمیشن سه بعدی نمونه‎ی کامل و بی‎نظیر این دنیاست.

هر چیزی که در دنیای واقعی می‎بینیم حداقل دارای سه بعد است و اگه سه بعد نداشته باشه یا نمی‎بینیمش یا سخت میشه دیدش. بیایید یکم در مورد فیزیک حرف بزنیم. اجسام سه بعدی یعنی جسمی باید عرض، طول و ارتفاع داشته باشه. حالا یه نگاهی به تعریفِ ساده‎ی ما از انیمیشن بندازید، «انیمیشن به ایجاد توهم حرکت به وسیله چیز‎های ساده است». خب پس مشخص شد؛ اگه این ایجاد توهم توسط اجسام سه بعدی انجام بشه ما یک انیمیشن سه بعدی داریم…

انیمیشن سه بعدی یعنی رایانه و کامپیوتر

دنیای انیمیشن سه بعدی به دو بخش تقسیم میشه. به قبل از ورود و بعد از ورود این آقا؛ جان لستر «John Lasseter»

و با ورود این دستگاه؛ رایانه «computer»

تحولی که رایانه به وجود آورد با دیوانگی جان لستر بهم گره خورد و شگفتی انیمیشن سه بعدی به رخ همه کشیده شد. بریم سر اصل مطلب یعنی سال 1995 که اولین انیمیشن حرفه‎ای با این سبک تولید شد. داستان اسباب بازی «Toy Story».

داستانِ این انیمیشن سه بعدی جذاب، ازین قراره: «اندی» پسر بچه‌ای شش ساله است که اسباب بازی‌هایش را خیلی دوست دارد. اما دانستن این موضوع که اسباب بازی‌ها زنده می‌شوند کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. «وودی»، گاو چرانی قدیمی و اسباب بازی مورد علاقه اندی، رهبر تمامی اسباب بازی‌ها در اتاق اندی است. دوستان وودی یک دایناسور، خوک، سگ و سیب زمینی هستند. اندی در جشن تولدش، تکاوری فضایی به نام «باز لایت یر» هدیه می‌گیرد و این اسباب بازی جدید جای وودی را تا حدی تنگ می‌کند. حس حسادت وودی منجر به چشم و هم‌چشمی می‌شود. طی بروز اتفاقاتی وودی و باز سر از خانه پسر همسایه، «سید»، درمی‌آورند که از قضا این پسر عادت به شکنجه و خراب کردن اسباب بازی‌ها دارد. وودی و باز باید هر چه زودتر به خانه اندی برگردند چون تا چند روز آینده خانواده اندی قصد اسباب کشی دارد.

تصویر کنید این داستان جذاب و بگیر رو سپردن به جان لستر، جان هم تصمیم گرفته اولین انیمیشن کامپیوتری رو بسازه، همون طور که پیش‎بینی میشد با مخالفت‎های زیادی رو به رو شد و حتی میشه اینجوری گفت که امیدی وجود نداشت که والت دیزنی بخواد روی این داستان جذاب ریسک کنه و خرابش کنه اما لستر پا فشاری کرد و این دیوانگی لستر نتیجه داد. موج جدید دنیای انیمیشن شروع شد و رایانه با قدرت هرچه تمام‎تر پا به میدان گذاشت.

از اون سال پویانمایی دنیا به قبضه رایانه و نرم افزار دراومد. حالا با گذشت بیش از 20 سال که زمان خیلی کمی هم هست میتونید لیست جذابترین و پر فروش ترین انیمیشن‎های دنیا رو ورق بزنید و ببینید که توی این لیست چند تاشون انیمیشن‎ سه بعدی، چندتاشون دیگر گونه‎ی انیمیشنه.

توی ردیف 25 انیمیشن پرفروش در تاریخ فقط نهمین انیمیشن پر فروش از لیست، انیمیشنِ حماسی و فوق‎العاده جذاب «شیر شاه» (The Lion King) که در سال 1994 و توسط استودیو والت دیزنی با فروش 968 میلیون دلار دیده میشه که توسط رایانه ساخته نشده و بقیه لیست یعنی کلِ 24 انمیشن دیگه همگی توسط رایانه ساخته شده. خب فکر کنم واضحه که چه اتفاقی افتاده.

حالا که دستمون اومد قراره در مورد چی صحبت کنیم و یه کلیتی از سه بعدی و داستانش رو خوندیم بریم سراغ توضیح فنی و اصولی در مورد این گونه‎ی جذاب.

توضیح فنی در مورد انیمیشن سه بعدی

پویانمایی رایانه‌ای یا انیمیشن کامپیوتری «Computer animation» هنر ساخت تصاویر متحرک و پویا با استفاده از رایانه و پویا افزارها است که یکی از زیرمجموعه‌های گرافیک رایانه‌ای و پویانمایی است. بیشتر به وسیله گرافیک ۳بعدی رایانه ساخته می‌شود. خب حالا گرافیک سه بعدی دیگه چیه؟

گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری (3D) گرافیکی است که از اطلاعات سه بعدی داده هندسی -که در رایانه ذخیره شده- به منظور انجام محاسبات و پرداخت کردن تصاویر ۲ بعدی استفاده می‌کنند. علی‌رغم این اختلافات، گرافیک ۳ بعدی کامپیوتری وابسته به بسیاری از الگوریتم‌های گرافیک برداری دو بعدی کامپیوتری در مدل قاب سیمی و هم چنین گرافیک رستری دو بعدی کامپیوتری در نمایش پرداخت شده نهایی است.   

میدونم که گیج کننده و عجیب بود. بذارید ساده‎اش کنم. همه چیز یک فریب ساده‎اس. قرار نیست با چیز عجیبی آشنا بشید، برای اینکه تصور حرکت تصاویر ثابت ایجاد بشه، تصاویر ثابت پشت سر هم به نمایش در می‌آیند. به این صورت که یک تصویر روی صفحه رایانه یا تلویزیون یا پرده سینما نمایش درمیاد و فوراً با یک تصویر تازه که شبیه به تصویر قبلیه ولی کمی با آن تفاوت دارد، جایگزین می‌شود. خب تا اینجا رو متوجه شدید؟

حالا توی انیمیشن سه بعدی، باید این فریم‌ها رو توی رایانه به شکل سه بعدی مدل‌سازی و انیمیت کنیم ولی توی فیلم سازی این تصاویر توسط دوربین و اجسام واقعی ضبط میشه و در پویانمایی‌های ۲بعدی، این فریم ها تصویرسازی میشه… به همین سادگی…

اگه بازم متوجه نشدید بهتره یک بار دیگه بخونید چون ازین روان‎تر و ساده‎تر نمیشه توضیح داد چون انیمیشن واقعا دنیای پیچیده‎ای داره…

 

گونهها و انواع انیمیشن سه بعدی رایانه‎ای

  • انیمیشن‌های سه بعدی فلت:

با گسترش توانایی‌ رایانه‌ها و نمایشگرهای مدرن، نرم‌افزارها و انیماتورها قادر شدن تا سایه روشنهایی با دقت و تفکیک بسیار بالا تولید کنن و همین باعث تولد گونه‎ای جدید در انیمیشن شد. گفته میشه این سبک و نوع از انیمیشن با ظهور رایانه به وجود اومد. انیمیشن سه بعدی فلت به دلیل بالا بودن دقت سایه روشن‌ها، زوایا و پرسپکتیو در تصویر بسیار شبیه تصاویر دنیای حقیقی و ممکنه توهم بشه که انیمیشن دو بعدیه.

  • انیمیشن‌های سه بعدی مجازی:

از آنجا که مغز توانایی دارد که با تلفیق تصویر دریافت شده از دو چشم و همپوشانی آن‌ها عمق را در فضا درک نماید، می‌توان با نشان دادن دو تصویر هم‌زمان به هر یک از چشم‎ها، محیط سه بعدی را در مغز شبیه‌سازی نمود. برای اینکار، سازنده، تصویر سه بعدی مورد نظر را از ۲ نقطه دید (که حدود ۶ سانتیمتر با هم فاصله داشته باشند) ضبط میکنه و نمایش میده. به این ترتیب، تماشاگر با کمک ابزار خاصی که قادر است این دو تصویر را برای هر چشم بطور جداگانه نمایش دهد، تصویر را به صورت کاملاً ۳بعدی می‌بیند. سالن‌های نمایش سینمایی ۳ بعدی مثالی از این تصاویر می‌باشند. عمق این تصاویر گاه چنان است که بیننده احساس می‌کند قادر است اشیا را لمس کنه، تا این حد واقعی.

  • انیمیشن‌های سه بعدی حقیقت مجازی:

از این نوع پویانمایی در سطح گسترده‌ای برای بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شه. با ذخیره شدن مدل سه بعدی فضاها و اشیاء، رایانه در زمان نمایش تصویر مورد نیاز را آنی محاسبه و ترسیم می‌کند. از این تکنیک همچنین برای آموزش خلبانان و مثل اینکارا استفاده می‌شه. تفاوت انیمیشن‌های حقیقت مجازی با تصاویر ۳بعدی مجازی، در اینه که در حقیقت مجازی، هیچ حرکت و واکنشی از قبل خلق نشده و صرفاً بر اساس واکنش یا دستور تماشاگر تصویر خلق می‌شه و این تصور ایجاد می‌شود که بیننده در فضایی مجازی در حال حرکت است.

  • انیمیشن‌های سه بعدی تلفیقی:

در این پویانمایی‌ها که کاربرد فراوانی در صنعت فیلم‌سازی دارند، بخشی از تصاویر واقعی بوده (از صحنه‌های واقعی تصویر برداری می‌شوند) و تنها بخشی از تصویر به کمک نرم‌افزار به آن اضافه میشه. جلوه‌های ویژه سینمایی از فراوان‌ترین مثالهای این پویانمایی‌ها هستند. خطرات و مشکلات تصویرسازی صحنه‌هایی مانند آتش‌سوزی، انفجار و… کاربرد این پویانمایی را برای تولیدکنندگان بسیار جذاب نموده‌است. افسانه گل نور، هفت رنگ و فرزندان آفتاب نمونه‌هایی از این گروه هستن. این تکنیک بیشتر توسط پرده کروماکی یا سبز انجام میشه.

برای این نوشته تا اینجا بسته. سعی کردیم تصویر و تعریف ساده و روانی از انیمیشن سه بعدی ارائه بدیم و امیدواریم که از خوندن این مقاله لذت برده باشید و چیزای خوبی دستگیرتون بشه…

Leave A Reply

Your email address will not be published.